به گفته آقای سهراب صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید ‌تمام برنامه های سازمان بسیج اساتید برای نیل به دو هدف تحول علمی و تعمیق معارف و ایمان اسلامی در جامعه علمی کشور تدوین شده که در این راستا بسیجیان دانشگاهی را تحت یک برنامه جامعه به نام حلقه های صالحین شبکه سازی کرده ایم. در این حلقه ها تعدادی از فضلای حوزه به همراه اساتید فرهیخته وظیفه هدایت 15 تا 20 دانشجو را در مسیر علم آموزی و معرفت پروری به عهده دارند.

رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به اهمیت بصیرت و معرفت دینی در جامعه علمی کشور افزود: حلقه های صالحین با هدف تقویت معرفت فردی و علمی به همراه بصیرت بخشی میان استاد و دانشجو در کل کشور به خصوص در حوزه هایی که انجمن های علمی شکل نگرفته و یا ضعیف هستند شروع به کار کرده است.

اساتید حلقه های صالحین را به صورت مساله محور و موضوع محور برپا خواهد کرد تا بتوانند علاوه بر به عهده گرفتن نقشی اساسی در مدیریت دانش در مجامع علمی و آکادمیک جهان شرکت داشته و از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

*برنامه پنج ساله بسیج اساتید مختص به کلاس نیست

صلاحی در ادامه گفت: بخش مهم دیگر برنامه بسیج سازمان اساتید حرکت به سمت دانشجو پروری است به این صورت که در حلقه های صالحین دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه مورد آموزش قرار گرفته و به طور مداوم در دوره دانشجویی کارشناسی ارشد و دکترا علاوه بر علم آموزی مورد پرورش روحی نیز قرار می گیرند.

وی افزود: ‌این برنامه مختص به کلاس درس نیست بلکه به عنوان یک روش زندگی میان اساتید و دانشجویان دنبال خواهد شد و نسل بعدی مدیران و دانشمندان ایرانی علاوه بر مسلح بودن به علم از معرفت و آگاهی دینی قابل توجهی نیز برخوردار خواهند بود.

وی تصریح کرد: این حلقه های دانشجویی علاوه بر تسریع در تحول علمی کشور به ارتقای سطح فرهنگی دانشگاه کمک خواهد کرد و به طور کلی نخبه پروری و کادر سازی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان بسیج اساتید تحول در علوم انسانی را مهمترین نیاز جامعه مدیریتی کشور دانست و افزود: از آنجایی که علوم انسانی اداره جامعه را ممکن می سازد باید مبتنی بر نیاز بومی جامعه تدوین شود و اگر این علوم مبتنی بر آموزه های بومی نباشد به تبع آن مدیری که ما در دانشگاه ها تربیت می کنیم با مدیری که جامعه به آن نیاز دارد مغایرت دارد.

صلاحی اظهار داشت: باید تلاش کنیم در حوزه های گوناگون مانند سیاست، حقوق، جامعه شناسی، مدیریت، مفاهیم ایده ها و اصطلاحاتی مبتنی بر آموزه های ملت خودمان تولید شود و خوشبختانه متفکران اسلامی در قرن های گذشته منابعی ارزشمند و بی بدیلی را برایمان به میراث گذاشته اند که دانشمندان فعلی ایران باید براساس آنها مبانی به روزی را تبیین کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به توان ایران برای مفهوم سازی بین المللی به شعار 'آمریکا شیطان بزرگ' اشاره کرد و افزود: این کلمه از ایران به گوش جهانیان رسید و امروزه در مهمترین محافل استراتژیک دنیا مورد استفاده مکرر قرار می گیرد.

*علوم انسانی باید در خدمت انسان باشد نه در خدمت سلطه

صلاحی با اشاره به مفهوم قدرت در جامعه غربی گفت: در تفکر غرب سیاست یعنی قدرت و زور اما سیاست در آموزه های اسلامی یعنی تدبیر در اداره امور و به این صورت علوم انسانی باید در خدمت انسان باشد نه در خدمت سلطه، باید مفاهیم ارزشمند بومی ما به نظریه تبدیل شده و از آن مفاهیم کاربردی استخراج شود.

صلاحی با اشاره به نیازهای هر استان برای تولید علم و مورد استفاده قرار دادن آن گفت: بنا داریم کارگروه هایی را در استان های مختلف کشور تشکیل دهیم تا با آسیب شناسی مشکلات هر استان را مورد شناسایی قرار داده و راه حل علمی و کاربردی آن را کسب کنند. در این راستا مصوب شده است در هر استان یک پژوهشگاه تاسیس شود تا علاوه بر تامین نیازهای بومی منطقه پروژه های مختلف مطالعاتی و تحقیقاتی دیگر را نیز به ثمر برساند.

صلاحی بسیج را نیروی توانمند و معجزه رهبر فقید انقلاب جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) دانست و ادامه داد:‌خوشبختانه از آنجایی که در همه سازمان ها و ادارات کشور نهاد بسیج فعال است می توان گفت با اغلب سازمان ها تعامل مناسب داریم اما در پروژه های یاد شده نهاد مقام معظم رهبری و بسیج همکاری مستقیم دارند.

رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به تحقق الگو سازی خانواده اسلامی افزود: در جنگ نرم دشمن نهاد خانواده را نشانه گرفته و جامعه را از زاویه این نهاد مقدس به چالش می کشد و معتقد هستیم خانواده اسلامی باید در یک مسیر پیشرفت با الگوی مناسب قرار گیرند که در این راستا فقط پدر و مادر خانواده نیستند که نیازمند پرورش روحی و معرفتی باشند بلکه باید برای تمام خانواده برنامه پرورشی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: هدف مطلوب سازمان بسیج اساتید تحقق دانشگاه اسلامی به عنوان رسالت دینی ایران در جهان اسلام است اما برای بسیج نقطه پایانی وجود ندارد و امیدوارم به زودی بسیج اساتید جهان اسلام را هم به عنوان یک تشکل علمی در جهان تشکیل دهیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب ها :